BLOGEtyka w Social Mediach: Jak odpowiedzialnie podchodzić do Komunikacji Online

Etyka w Social Mediach: Jak odpowiedzialnie podchodzić do Komunikacji Online

Etyka w social mediach- jak odpowiedzialnie podchodzić do komunikacji online?

Już wiemy, że nieodłączną częścią komunikacji online dla firm, startupów i projektów naukowych są social media. Jednak, wraz z rozwojem tych platform, pojawiają się również wyzwania związane z etyką działania. Ochrona prywatności danych, walka z dezinformacją, czy też zapewnienie bezpiecznego środowiska online stają się kluczowymi zagadnieniami, z którymi startupy muszą się zająć. 

Walka z dezinformacją

W erze fake newsów i dezinformacji, twórcy projektów powinni aktywnie zwalczać  w zwalczaniu rozprzestrzeniania fałszywych danych – często przekonując odbiorców do swoich pomysłów używacie statystyk, danych, liczbowych, badań – to bardzo ważne, by weryfikować i wskazywać źródła.  Istotne jest także, by nie zostawiać opublikowanych treśći, kiedy wiemy że użyta w nich wiedza jest nieaktualna, zgodna z najnowszymi ustaleniami itd. 

Jako eksperci swoich branż macie też pole do promocji wiarygodnych źródeł i profili oraz sukcesywnej edukacji swojej publiczności.

Ochrona danych osobowych

Punkt, który w ostatnich latach jest odmieniany przez wszystkie przypadki. I dobrze, bo jest naprawdę kluczowy.
Startupy powinny być świadome przepisów dotyczących ochrony danych, takich jak RODO – obejmuje to transparentne informowanie użytkowników o zbieranych danych, zapewnienie im możliwości kontroli nad swoimi danymi (w tym usunięcia się z bazy danych) oraz odpowiednie zabezpieczenia techniczne, które chronią poufność informacji.

Przykładowe działania, które mogą być podejmowane w celu ochrony danych osobowych:

  • Wdrożenie polityki prywatności na stronie internetowej i platformach social mediowych, która jasno określa, jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane i w jakim celu.
  • Uzyskiwanie zgody użytkowników na przetwarzanie ich danych osobowych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami. To może być jedna zgoda do różnych celów, ale należy by była 
  • Zapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa, takich jak szyfrowanie danych i regularne audyty bezpieczeństwa, w celu zapobiegania naruszeniom ochrony danych.
  • Limitowanie dostępu do danych tylko do osób upoważnionych i szkolenie zespołu w zakresie ochrony danych osobowych.
  • Współpraca z dostawcami usług, którzy przestrzegają wysokich standardów ochrony danych, np. firm z odpowiednimi certyfikatami

Przykładem podejścia opartego na ochronie danych osobowych może być również reakcja na incydent naruszenia danych. Startupy powinny być przygotowane na szybką reakcję w przypadku potencjalnego naruszenia danych, włączając w to powiadomienie odpowiednich organów regulacyjnych oraz osób, których dane mogły zostać naruszone. Taka proaktywna postawa może pomóc w zminimalizowaniu szkód dla użytkowników i dbałości o wizerunek firmy.

Budowanie bezpiecznej przestrzeni online

Najlepszym sposobem na działanie w bezpiecznym i odpowiedzialnym środoiwsku online jest… stworzenie sobie takiego. W “swoich” przestrzeniach – czyli na profilach, w grupach, kanałach nadawczych na bieżąco monitorujcie komentarze, moderujcie dyskusje, odpowiadajcie na wątpliwości, reagujcie na naruszenia, eliminujcie treści o charakterze szkodliwym, dyskryminującym lub nienawistnym, przekazujcie wiedzę zgodną z wiedzą i prawem. W razie kryzysu czy błędu bierzcie odpowiedzialność.

Zaangażowanie społeczne

Odpowiedzialność to nie tylko przestrzeganie prawa. To także działanie na rzecz społeczeństwa, wrażliwość i empatia. Startupy czy naukowe projekty komunikujące się z publicznością, mogą wspierać różnorodne inicjatywy społeczne, promować równość, inkluzywność, ważne idee związane z branżą. Ważne jest to, że ten punkt dotyczy nie tylko wielkich, globalnych czy ogólnokrajowych projektów, ale także tych lokalnych. 

Pamiętajcie też, że zaangażować mozna się na wiele sposobów- nie tylko przelewem czy wrzuceniem do skarbonki. Każde udostępnienie, stanięcie po stronie jakiejś idei, przekierowanie swoich odbiorców do profilu organizacji pozarządowej czy inicjatywy społecznej już jest wsparciem i wzięciem odpowiedzialności za włączenie się w temat.

Talent Open - Akcelerator dla młodych innowatorów

Dołącz do Talent Open - własny startup w 3 miesiące

Jesteś uczniem, studentką lub absolwentem? Dołącz do nas. Masz realny wpływ na otaczającą Cię rzeczywistość, budujesz swoją niezależność finansową i rozwijasz swój startup.

author avatar
Ewa Babicka
Skip to content