Identyfikacja wizualna projektu – Jak się za to zabrać?
IDENTYFIKACJA WIZUALNA PROJEKTU - JAK SIĘ ZA TO ZABRAĆ?
W świecie biznesu, pierwsze wrażenie może zdecydować o sukcesie lub porażce Twojej marki. Jednym z kluczowych elementów budowania pozytywnego wizerunku jest spójna identyfikacja wizualna. Dla młodych osób prowadzących własne projekty i początkujących firm, może być to trudne – jak się za to zabrać i właściwie po co ? O tym przeczytasz w najnowszym wpisie.
Jeśli decydujemy się na prowadzenie komunikacji zewnętrznej (a bez tego nie ma sukcesów na rynku) musimy pamiętać, że nie tylko co chcemy przekazać ma znaczenie, ale także (a może przede wszystkim?) jak to robimy. Identyfikacja wizualna to narzędzie służące do budowania wizerunku. To widoczna – często w fizycznej formie, część marki, dzięki której można odróżnić ją od konkurencji. Według badań przeprowadzonych przez firmę Siegel+Gale, nawet 40% konsumentów opuszcza stronę internetową, jeśli jej układ lub wygląd jest nieatrakcyjny.
Jednak kanały komunikacji (jak strona, social medium czy nawet papier firmowy) są przekaźnikiem identyfikacji.
O jakich elementach więc mówimy?
- Logo: To nie tylko obrazek. Logo jest sercem Twojej marki, które powinno być proste. Pro tip: jeśli sam jesteś w stanie narysować logo na papierze- to znaczy, że robisz to dobrze.
- Kolory: Wybierz paletę kolorów, która odzwierciedla charakter Twojej marki i buduje pozytywne skojarzenia. Pamiętaj o psychologii kolorów ( o tym krótko piszę niżej).
- Czcionki: Starannie wybieraj typografię, która jest czytelna i pasuje do stylu Twojego projektu. Unikaj nadmiernego mieszania różnych stylów, co może prowadzić do chaosu w komunikacji.
- Szablony: spójne, konsekwentnie używane kanwy, które zapisują się w pamięci odbiorcy. Takie jak konkretny wygląd maili, użycie tych samych stopek mailowych przez wszystkich członków zespołu, formatka grafik do poszczególnych social mediów
Zanim zabierzemy się za tworzenie identyfikacji spróbuję Cię jeszcze namówić- dlaczego warto się do tego przyłożyć. Spójna identyfikacja wizualna
- Wzmacnia wiarygodność i profesjonalizm – przekazuje odbiorcom komunikat „możesz nam zaufać” i „mamy kompetencje” , od pierwszego zderzenia z marką budujemy solidny wizerunek
- Ułatwia komunikację– klarowna identyfikacja graficzna ułatwia przekazywanie istotnych informacji – nie tylko nasz odbiorca otrzymuje komunikat wprost, ale także my – jako nadawcy komunikatu mamy większą łatwość w tworzeniu form i nie musimy się zastanawiać jak ubrać w słowa, grafiki lub kolory to, co chcemy powiedzieć
- Tworzy emocjonalne połączenie z odbiorcami -dobrze zaprojektowana i spójna z charakterem projektu, identyfikacja graficzna potrafi wywołać pozytywne emocje u odbiorców, co sprzyja budowaniu więzi i lojalności wobec marki.
- Wyróżnia się w zatłoczonym świecie mediów– w dobie internetu i mediów społecznościowych, gdzie każdy rywalizuje o uwagę odbiorców, spójna identyfikacja graficzna pomaga w wyróżnieniu się spośród setek innych projektów i firm. Rozpoznawalne logo czy charakterystyczne kolory mogą szybko przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
PORADNIK TWORZENIA IDENTYFIKACJI GRAFICZNEJ PROJEKTU
Jeśli zabierasz się za tworzenie spójnego wyglądu Waszej komunikacji – zapewne już masz projekt. A jeśli masz projekt- masz również historię jego powstania, wartości będące jego fundamentem, charakter marki (często spójny z grupą docelową, do której kierujesz działanie) i problem, na który odpowiada Twoje dzieło. To wszystko sprawia, że wymyślenie identyfikacji wizualnej może być czystą przyjemnością -potraktuj to zadanie jako wyciągnięcie na wierzch tego, co masz w głowie. To niezwykle kreatywne zadanie.
Napisz na kartce lub w pliku cele i wartości swojego projektu. Postaraj się użyć najkrótszych nazw i jeśli to możliwie pozbieraj wartości w konkretne zbiory. Zrozumienie tego, czym się zajmujesz i jakie przekazy chcesz przekazać, pomoże Ci w wyborze odpowiednich elementów wizualnych.
Przypomnij sobie do kogo kierujesz projekt- co u Ciebie kryje się pod słynną nazwą „grupa docelowa”. Tu najchętniej napisałabym „przeprowadź badania rynku i zidentyfikuj preferencje i oczekiwania” ale choć brzmi to bardzo profesjonalnie, można to zrobić w ograniczonym zakresie poprzez sprawdzenie i uświadomienie sobie co robią, co czytają, jakie social media odwiedzają Twoi odbiorcy. Np. jeśli projekt ma trafiać do seniorów- komunikat powinien być bardziej statyczny i stonowany do materiałów dostępnych w kanałach dla osób starszych, jeśli Twoi równieśnicy – na pewno można bardziej poszaleć z kolorami i np. zastanawiać się nad dynamicznym charakterem wyglądu marki.
Różni specjaliści mogą podać różną kolejność, ja jednak zachęcam Cię byś po analizie wartości i odbiorców spróbował_a stworzyć logo i to właśnie logo uczynić sercem i kluczowym elementem Twojej identyfikacji graficznej. Upewnij się, że jest ono proste, łatwe do zapamiętania i skalowalne. Jeśli zaprojektujesz je cyfrowo- spróbuj umieścić je na różnych formatach, wydrukuj i oceń wygląd, próbuj i testuj dopóki po pierwsze Ty będziesz zadowolony, po drugie, usłyszysz od zaufanych osób, że jest naprawdę ok.
Kolory mają ogromny wpływ na percepcję marki i emocje odbiorców. Obiecałam krótki moduł o psychologii kolorów, więc o to namiastka. Opowiem Ci po krótce o instynktownych zachowaniach i skojarzeniach odbiorców, po kontakcie z danym kolorem (te tendencje zachowań często używane są w neuromarketingu).
Czerwony
To kolor działania. Najczęstsze skojarzenia emocjonalne to miłość, pasja, ekscytacja, miłości a także niebezpieczeństwo, agresja czy złość. To kolor który najszybciej trafia do naszego ośrodka zachowań (dlatego jest używany m.in w znakach zakazu w ruchu drogowym). Duże marki, które go używają to m.in. Netflix, Coca-cola czy CD Projekt.
Zielony
To kolor bezpieczeństwa. Najczęstsze skojarzenia emocjonalne to nadzieja, bezpieczeństwo, azyl, ale także ekologia, świeżość. Często na przeciwległym biegunie wobec czerwonego (np. w sygnalizacji świetlnej na drodze), ale używany także jako alternatywa do ciemnych stonowanych i żywych ciepłych barw. To kolor optymistycznego środka. Duże marki, które go używają to m.in. Starbucks, BP czy Spotify.
Niebieski
To kolor technologii. Najczęstsze skojarzenia emocjonalne to innowacyjność, rozwój, postęp, ale także smutek. W zależności od odcienia może być elegancki – granatowy (co daje poczucie obcowania z produktem premium) albo swobodny, nastawiony na progres – błękitny, turkusowy. Duże marki, które go używają to m.in. Facebook, Bank PKO, Samsung, PayPal.
Żółty
To kolor radości. Najczęstsze skojarzenia emocjonalne to optymizm, ciepło, kreatywność oraz… słońce. I to skojarzenie z natury automatycznie daje odbiorcy energię i entuzjazm. Duże marki, które go używają to m.in. IKEA, McDonalds, RMF.
Pomarańczowy
To kolor odwagi. Między optymizmem żółci i działaniem czerwieni mamy pomarańczowy kolor ognia – czyli sprzymierzeńca. Najczęstsze skojarzenia emocjonalne to przyjaźń, aktywność, pewność siebie. Duże marki, które go używają to m.in. Orange, allegro, Fanta czy mniejsza – Talent Open 🙂
Dowiedz się więcej
Jeśli chcesz poczytać więcej o kolorach, ich łączeniu czy dobieraniu do projektów graficznych – koniecznie daj mi znać.
Wracamy do naszej listy działania. Jeśli masz podstawowe elementy – pamiętaj by to spisać i włączyć tryb konsekwencji nie tylko u siebie, ale wszystkich członków zespołu czy osób zajmujących się komunikacją zewnętrzną. W profesjonalnym świecie nazywa się to brand book – u Was to może być plik w wordzie. Ważne by spisać zasady i się ich trzymać.
Po zaimplementowaniu identyfikacji graficznej, monitoruj jej skuteczność i reakcje odbiorców. I mimo, że namawiam Cię do konsekwencji, daj sobie szansę na eksperymentowanie – nie wahaj się dostosowywać i ulepszać swoją identyfikację graficzną w miarę potrzeb, aby lepiej odpowiadała na potrzeby Twojej grupy docelowej.